a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2015 موسسه حقوقی و داوری حامیان عدالت راشنو.
تمامی حقوق محفوظ است.

10:00 - 20:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

09135824743-09139984682

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

آيين نامه اجرايي بندهاي (ب)،(ج) و(د) ماده (۴۵) قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين مصوب ۱۳۷۵/۰۹/۱۴ هيات وزيران

خانه > قوانین و مقررات  > قوانین حقوقی  > آيين نامه اجرايي بندهاي (ب)،(ج) و(د) ماده (۴۵) قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين مصوب ۱۳۷۵/۰۹/۱۴ هيات وزيران

آيين نامه اجرايي بندهاي (ب)،(ج) و(د) ماده (۴۵) قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين مصوب ۱۳۷۵/۰۹/۱۴ هيات وزيران

آيين نامه اجرايي بندهاي (ب)،(ج) و(د) ماده (۴۵) قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين مصوب ۱۳۷۵,۰۹,۱۴با اصلاحات و الحاقات بعدي

هيأت وزيران در جلسه مورخ ۱۴/۹/۱۳۷۵ بنا به پيشنهاد شماره ۲۶۳۹- ۲۱ مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۷۵ سازمان حفاظت محيط زيست و به استناد ماده (۴۵) قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين – مصوب ۱۳۷۳ – آيين نامه اجرايي بندهاي (ب)،(ج) و(د) ماده (۴۵) قانون مزبور را به شرح زير تصويب نمود:
آيين نامه اجرايي بندهاي (ب)،(ج) و(د) ماده (۴۵) قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين

مصوب ۱۳۷۵,۰۹,۱۴با اصلاحات و الحاقات بعدي

ماده ۱ – منظور از «قانون» و «سازمان» در اين آيين نامه، قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در مواد معين مصوب ۱۳۷۳ و سازمان حفاظت محيط زيست مي باشد.
ماده ۲ – مبالغ حق الزحمه ارائه خدمات كارشناسي و آزمايشگاهي كه در اجراي قانون اجازه دريافت وجه در مقابل ارايه خدمات آزمايشگاهي و حق الزحمه كارشناسي مصوب ۱۳۶۱ دريافت مي گردد به حسابهاي جداگانه اي كه توسط خزانه افتتاح شده يا مي شود واريز و معادل صد درصد مبالغ واريزي از محل اعتبار مربوط در قانون بودجه كل كشور در اختيار سازمان قرار مي گيرد تا به ترتيب زير به مصرف برسد:

الف – درآمد حاصل از ارايه خدمات آزمايشگاهي در زمينه خريد وسايل و تجهيزات آزمايشگاهي ، توسعه و تكميل آزمايشگاههاي سازمان و آموزش كاركنان آزمايشگاههاي مذكور به مصرف خواهد رسيد.

ب – درآمد حاصل از ارايه خدمات كارشناسي در زمينه انجام فعاليتهاي مطالعاتي و پژوهشي زيست محيطي و تشويق كارشناسان، با رعايت قوانين و مقررات مربوط به مصرف خواهد رسيد.
ماده ۳ – درآمد حاصل از انجام امور تنديس آرايي (تاكسيد رمي) جانوران براي مؤسسات علمي و تحقيقاتي و موزه ها و اشخاص حقيقي و حقوقي و همچنين نمايشگاهها كه در اجراي قانون راجع به اجازه تاكسيدرمي جانوران براي اشخاص حقيقي و حقوقي در قبال دريافت حق الزحمه مصوب ۱۳۶۰ اخذ و براساس بند (ج) ماده (۴۵) قانون در اختيار سازمان قرار مي گيرد، در زمينه توسعه و تكميل موزه ملي تاريخ طبيعي سازمان و تجهيز كارگاههاي مربوط و برگزاري نمايشگاههاي حيات وحش و پرداخت حق الزحمه انجام فعاليت هاي هنري و تخصصي در موزه مذكور و كارگاههاي تنديس آرايي به مصرف خواهد رسيد.

ماده ۴ – كارخانجات ، كارگاهها و واحدهاي صنعتي و معدني موظفند يك در هزار فروش توليدات خود را در هر سال به حساب جداگانه اي واريز و از محل وجوه اين حساب هزينه هاي مربوط به حفاظت محيط زيست و كنترل آلودگيها را طبق مقررات اين آيين نامه پرداخت نمايند.

ماده ۵ – مخارج و هزينه هايي كه كارخانجات و كارگاهها و واحدهاي صنعتي و معدني در اجراي بند (د) ماده (۴۵) قانون و مقررات اين آيين نامه به تشخيص و تحت نظر سازمان هزينه مي نمايند، جز هزينه هاي قابل قبول مالياتي آنان منظور خواهد شد.

تبصره – در صورتي كه يك در هزار فروش توليدات كارخانجات و كارگاههاي صنعتي و معدني مذكور پس از انجام هزينه هاي مقرر در اين آيين نامه در پايان سال مالي تماماً به مصرف نرسيده باشد، معادل آن در سالهاي بعد قابل هزينه بوده و جزء هزينه هاي قابل قبول مالياتي سالي كه وجوه مزبور در آن به مصرف رسيده است محاسبه خواهد شد.
ماده ۶ – با توجه به اينكه تشخيص درآمد حاصل از فروش توليدات كارخانجات و كارگاهها و اجراي بند (د) ماده (۴۵) از طريق رسيدگي به حسابهاي مالياتي آنان ميسر مي باشد، ادارات كل امور اقتصادي و دارايي استانها پس از رسيدگي به حسابهاي آنها و تشخيص رقم درآمد و ماليات متعلقه ، بنا به درخواست سازمان درآمد هريك از كارخانجات و كارگاهها و واحدهاي صنعتي را به سازمان يا ادارات كل حفاظت محيط زيست استانها (به عنوان يكي از مراجع ذي ربط موضوع ماده ۲۳۲ قانون مالياتهاي مستقيم) اعلام خواهند نمود.
تبصره – كارخانجات، كارگاهها و واحدهاي صنعتي و معدني موظفند بنا به درخواست سازمان مبالغ يك در هزار موضوع بند (د) ماده (۴۵) قانون را رأساً و يا در صورتي كه عمليات فروش توليدات و عرضه خدمات خود را از طريق دفاتر مركزي يا دفاتر فروش در نقاط ديگر و يا به صورت فعاليتهاي تكميلي و تبديلي از طريق مؤسسات ديگر انجام مي دهند، از طريق دفاتر فروش ذي ربط به سازمان اعلام نمايند.

ماده ۷ – كارخانجات و كارگاهها و واحدهاي صنعتي موظفند منفرداً يا مشتركاً در چارچوب واحدهاي مستقر در شهركها و مجتمعهاي صنعتي ، در زمينه حفظ محيط زيست و جبران زيان ناشي از آلودگيها و ايجاد فضاي سبز مشجر و جاذب آلودگيها تحت نظر و با موافقت قبلي سازمان حسب مورد اقدامات زير را از محل وجوه موضوع ماده (۴) اين آيين نامه به عمل آورند:
الف – انجام مطالعات و تحقيقات كاربردي جهت پيشگيري و كنترل آلودگي ناشي از فعاليت منابع آلوده كننده .
ب – تأمين و نصب دستگاهها و ايستگاههاي اندازه گيري كنترل آلودگي هوا و ايجاد آزمايشگاه و سيستم هاي تصفيه فاضلاب .
ج – تهيه و تأمين تجهيزات و وسايل مناسب براي پيشگيري و جلوگيري و يا كاهش مؤثر آلودگيها.
د – پرداخت هزينه هاي كارشناسي و خدمات فني رفع آلودگيها.
هـ – ايجاد فضاي سبز مشجر در محوطه كارخانجات و كارگاهها و واحدهاي صنعتي و معدني و ساير نقاط به تشخيص سازمان .
و – جبران خسارات و زيان وارده به محيط زيست و منابع طبيعي بنا به تشخيص و اعلام سازمان .
ز- برگزاري دوره‌هاي آموزشي و ارايه آموزش لازم‌ در جهت ترويج مسائل مربوط به حفاظت محيط زيست و كنترل آلودگيها و همچنين تنوير افكار عمومي ‌و اشاعه فرهنگ زيست محيطي تحت نظر سازمان.

ماده ۸ – در صورتي كه حفظ محيط زيست و پيشگيري و ممانعت از آلودگي و ايجاد فضاي سبز در سطح يك منطقه وسيع يا شهرستان و يا استان به تشخيص سازمان ضرورت داشته باشد به نحوي كه تأمين امكانات و وجوه مذكور از عهده يك واحد صنعتي و معدني خارج باشد، سازمان هزينه هاي انجام فعاليت مذكور را براساس طرح مصوب با تعيين سهم هريك از كارخانجات و كارگاهها مشخص و مراتب را جهت پرداخت هزينه هاي اجراي طرح از محل وجوه موضوع ماده (۴) اين آيين نامه به آنان اعلام خواهد نمود.
تبصره – طرحهاي زيست محيطي موضوع اين ماده در هر استان به تصويب كميسيوني به رياست استاندار و عضويت مديران كل سازمان حفاظت محيط زيست ، صنايع ، امور اقتصادي و دارايي ، برنامه و بودجه و معادن و فلزات و روساي سازمان كشاورزي و جهاد سازندگي استان مربوط خواهد رسيد. مديركل سازمان حفاظت محيط زيست استان سمت دبير كميسيون فوق را بر عهده خواهد داشت.
ماده ۹ – تشخيص اولويت انجام فعاليتها و هزينه هاي موضوع مواد (۷) و (۸) اين آيين نامه با توجه به شرايط هر منطقه و نوع و ميزان آلودگي محيط زيست و نوع فعاليت كارخانجات و كارگاهها و واحدهاي صنعتي و معدني بر عهده سازمان مي باشد.
ماده ۱۰ – سازمان بر نحوه انجام تكاليفي كه كارخانجات ، كارگاهها و واحدهاي صنعتي و معدني به موجب مقررات اين آيين نامه و مفاد بند (د) ماده (۴۵) قانون بر عهده دارند نظارت خواهد نمود. وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي ذي ربط و صاحبان و مسوولان كارخانجات و كارگاهها موظفند در اجراي بند (د) ماده (۴۵) قانون همكاري لازم را با سازمان بعمل آورد.
معاون اول رييس جمهور- حسن حبيبي

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید