a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2015 موسسه حقوقی و داوری حامیان عدالت راشنو.
تمامی حقوق محفوظ است.

10:00 - 20:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

09135824743-09139984682

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

آيين‌ نامه ارائه خدمات الكترونيك قضايي مصوب ۱۳۹۱/۰۳/۲۲ رئيس قوه قضائيه

خانه > قوانین و مقررات  > قوانین حقوقی  > آيين‌ نامه ارائه خدمات الكترونيك قضايي مصوب ۱۳۹۱/۰۳/۲۲ رئيس قوه قضائيه

آيين‌ نامه ارائه خدمات الكترونيك قضايي مصوب ۱۳۹۱/۰۳/۲۲ رئيس قوه قضائيه

آيين‌ نامه ارائه خدمات الكترونيك قضايي
مصوب ۱۳۹۱,۰۳,۲۲

در اجراي بند ۶ سياست‌ هاي كلي قضايي پنج ساله ابلاغي ۱ /۹ /۱۳۸۸ و بند ج ماده ۴۸ قانون برنامه پنجم توسعه كشور و تبصره بند ج ماده ۱۱ قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد، مصوب ۱۳۹۰ و در راستاي رفع اطاله دادرسي، تسريع در امور جاري محاكم و پيشگيري از وقوع جرم و با عنايت به اينكه در كليه مراحل تحقيق و رسيدگي مدني و جزايي و ارائه خدمات الكترونيك قضايي، داده پيام مطمئن بر حسب نوع و محتوا در حكم نوشته، امضاء و اصل مي ‌باشد و نمي ‌توان صرفاً به لحاظ شكل يا نحوه تبادل اطلاعات از اعتبار بخشيدن به محتوا و آثار قانوني آن خودداري نمود، خدمات قضايي در فضاي مجازي به شرح مواد آتي ارائه مي ‌گردد.

ماده ۱ ـ اشخاص حقيقي يا حقوقي جهت طرح و پيگيري دعاوي و شكايات و ساير امور قضايي، از طريق «دفاتر خدمات قضايي» يا «درگاه خدمات قضايي» و با استفاده از سامانه‌ هاي الكترونيكي و مخابراتي اقدام نمايند.

ماده ۲ ـ دفاتر خدمات قضايي كه در اين آيين ‌نامه به اختصار «دفتر» خوانده مي ‌شوند، دفاتري براي طرح و پيگيري امور قضايي مراجعان در فضاي مجازي مي ‌باشند و مي ‌توانند از ميان دفاتر اسناد رسمي يا غير آن برگزيده يا تأسيس شوند؛ ضوابط و شرايط مربوط به تأسيس، فعاليت، و انحلال اين دفاتر به تصويب رئيس قوه قضاييه مي ‌رسد.

ماده ۳ ـ درگاه خدمات قضايي كه در اين آيين ‌نامه به اختصار «درگاه» خوانده مي ‌شود، مدخلي براي شروع و پيگيري امور قضايي در فضاي مجازي است كه توسط مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه ايجاد مي‌ شود.

ماده ۴ ـ در روش اقدام از طريق درگاه، خواهان يا شاكي دادخواست يا درخواست يا شكايت خود را به همراه مستندات مربوطه، به صورت سند الكترونيكي تبديل نموده و پس از محاسبه هزينه دادرسي توسط سامانه و پرداخت الكترونيك آن، كد رهگيري را اخذ و با همراه داشتن اصل مستندات، به دفتر خدمات قضايي مراجعه مي ‌‌نمايد. دفتر خدمات قضايي پس از تائيد مطابقت اسناد الكترونيكي تهيه شده با اوراق ابرازي از سوي متقاضي، آن را از طريق سامانه خدمات قضايي به مرجع ذي ‌ربط ارسال مي ‌نمايد.

ماده ۵ ـ در روش اقدام از طريق دفتر، خواهان يا شاكي دادخواست يا درخواست يا شكايت خود را به همراه مستندات آن به دفتر خدمات قضايي تحويل مي ‌دهد. دفتر مذكور پس از احراز هويت و محاسبه هزينه دادرسي از طريق سامانه و پرداخت الكترونيك آن، اسناد ياد شده را به سند الكترونيكي تبديل كرده و به رؤيت متقاضي مي ‌رساند و پس از تائيد مطابقت اسناد الكترونيكي تهيه شده با اوراق ابرازي از سوي وي، آن را از طريق سامانه خدمات قضايي به مرجع ذي‌ ربط ارسال مي ‌نمايد.

ماده ۶ ـ دفتر خدمات قضايي تحويل ‌گيرنده اسناد، پس از اخذ نشاني الكترونيكي و شماره تلفن همراه خواهان يا شاكي، شماره رهگيري مربوط به پرونده را به همراه تأييديه دفتر خدمات به وي تحويل مي ‌نمايد و به او كتباً ابلاغ مي ‌كند كه هرگونه اطلاع ‌رساني راجع به پرونده مذكور طبق قوانين تا آخرين مرحله رسيدگي، تنها از طرق مذكور انجام خواهد شد. همچنين خواهان يا شاكي متعهد مي ‌شود هرگونه تغيير در نشاني الكترونيكي يا شماره تلفن همراه خود را با ورود به پايگاه مربوط ثبت نمايد در غير اين صورت داده پيام ‌هاي ارسالي، ابلاغ ‌شده محسوب مي ‌شود.

ماده ۷ ـ ابلاغ دادخواست و ضمايم آن به خوانده و احضار مشتكي عنه و ابلاغ هرگونه قرار و دستور قضايي به مخاطبان ذي ‌ربط، به صورت الكترونيكي انجام مي ‌پذيرد.

تبصره ۱ ـ در صورت عدم دسترسي به نشاني الكترونيكي و شماره تلفن همراه، ابلاغ و احضار به صورت فيزيكي انجام خواهد شد. مرجع قضايي مكلف است خوانده يا مشتكي‌ عنه را كتباً به استفاده از سامانه خدمات قضايي دلالت نمايد.

تبصره ۲ ـ در صورتي كه خوانده يا مشتكي ‌عنه يا مخاطب در بازداشتگاه يا زندان باشد اوراق به آدرس الكترونيكي يا ارتباطي اداره زندان يا بازداشتگاه ارسال مي‌ شود تا به وسيله اداره زندان كتباً به نامبرده ابلاغ گردد.

ماده ۸ ـ پس از ابلاغ الكترونيكي اوراق قضايي به خوانده يا مشتكي ‌عنه، در صورتي كه وي از طريق ورود به پايگاه مربوط و پس از احراز هويت از طريق امضاي ديجيتال در جريان ابلاغ قرار گيرد، ابلاغ به وي واقعي مي‌ باشد و در غير اين صورت، ابلاغ قانوني خواهد بود.

ماده ۹ ـ كفيل و وثيقه ‌گذار نيز مشمول مقررات مربوط به ابلاغ الكترونيك اوراق قضايي هستند و اين امر در هنگام تنظيم اوراق مربوط، كتباً به ايشان متذكر مي ‌گردد كه هرگونه ابلاغ در حدود تعهدات آنان از طريق سامانه خدمات الكترونيك به اطلاع ايشان خواهد رسيد.

ماده ۱۰ ـ از تاريخ تصويب اين آيين‌ نامه، ضابطان دادگستري، كارشناسان رسمي، وكلاي دادگستري، سازمان ‌هاي پزشـكي قانوني و زندان ‌ها و ساير اشخاص و نهادهاي مرتبط با دادرسي، مكلفند نتيجه اقدامات و گزارش ‌ها و اجراي دستورات قضايي را پس از ثبت‌ نام و اخذ كد رهگيري از طريق سامانه خدمات قضايي به طريق الكترونيك ارسال نمايند.

ماده ۱۱ ـ ضابطان دادگستري مكلفند در جرايم مشهود و امور فوري پس از انجام اقدامات اوليه و ضروري و تشكيل پرونده مقدماتي به صورت غيرالكترونيكي، متعاقباً نسبت به ثبت پرونده و انعكاس نتيجه اقدامات در درگاه خدمات قضايي قوه قضاييه و ارسال الكترونيكي آن به مقام قضايي ذي ‌صلاح و پيگيري و انجام دستورات مقام قضايي از طريق سامانه اقدام نمايند.

ماده ۱۲ ـ در امور كيفري در صورتي كه اقدام اوليه به صورت الكترونيكي ممكن نباشد، پس از تقديم شكايت به صورت غيرالكترونيكي به ضابطان يا مقامات قضايي و انجام اقدامات فوري، پيگيري پرونده و تقديم لوايح دفاعي و اسناد و مدارك استنادي طرفين و وكلاي آنها به طريق الكترونيك ادامه خواهد يافت.

ماده ۱۳ ـ رؤساي واحدهاي ذيربط، مسئول اجراي مفاد اين آيين ‌نامه در حوزه تحت مديريت خود مي ‌باشند و مركز آمار و فناوري اطلاعات، متولي تأمين امنيت و سطوح دسترسي به سامانه و ايجاد تمهيدات لازم جهت اجراي اين آيين ‌نامه و نظارت بر حُسن اجراي آن و ارائه گزارش مستمر از ميزان پيشرفت امور به رئيس قوه قضاييه مي ‌باشد.

ماده ۱۴ ـ مركز آمار و فناوري اطلاعات موظف است با هماهنگي مراجع قضايي و شوراهاي حل ‌اختلاف و ساير مراجع ذيربط امكانات لازم را براي ارائه خدمات الكترونيكي حداكثر تا پايان سـال جاري فراهم آورد. زمان ‌بنـدي، نوع دعاوي و حوزه‌ هاي قضايي كه خدمـات قضايي آن از طريق سامـانه‌ هاي الكترونيكي انجام مي ‌شـود، به مـوجب دستورالعملي است كه توسط مركز آمار و فناوري اطلاعات تهيه و به تصويب رييس قوه قضاييه مي ‌رسد.

اين آييـن ‌نامه در ۱۴ ماده و ۲ تبصره در تاريخ ۲۲ /۳ /۱۳۹۱ به تصويب رييس قوه قضاييه رسيد.

رئيس قوه قضائيه ـ صادق لاريجاني

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید