a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2015 موسسه حقوقی و داوری حامیان عدالت راشنو.
تمامی حقوق محفوظ است.

10:00 - 20:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

09135824743-09139984682

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

دادستان کل کشور: امنیت بستر و زمینه ساز پیشرفت و تکامل جامعه است

خانه > اخبار  > اخبار قوه قضاییه  > دادستان کل کشور: امنیت بستر و زمینه ساز پیشرفت و تکامل جامعه است

دادستان کل کشور: امنیت بستر و زمینه ساز پیشرفت و تکامل جامعه است

دادستان کل کشور: امنیت بستر و زمینه ساز پیشرفت و تکامل جامعه است

دادستان کل کشور در همایش فرماندهان، روسا و مدیران فرماندهى انتظامى تهران بزرگ گفت: امنیت بستر و زمینه ساز پیشرفت و تکامل جامعه است.

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظرى دادستان کل کشور درهمایش فرماندهان، روسا و مدیران فرماندهى انتظامى تهران بزرگ بیان کرد: براى شهداى انقلاب، شهداى دفاع مقدس، شهداى ترور ناجوانمردانه توسط تروریست هاى خائن، شهداى دفاع از حرم اهل بیت عترت و طهارت، شهداى عزیز دفاع از مرزهاى کشور، شهداى عزیزى که از خانواده بزرگ نیروى انتظامى هستند که برگ زرینى را در کتاب نورانى انقلاب بوجود آوردند و براى شادى ارواح همه آن‌ها و همنشینى آن عزیزان با سالار شهیدان متواضعانه از پیشگاه خداوند متعال آرزومندیم.
دادستان کل کشور گفت: براى سلامتى همه خدمتگزاران نظام جمهورى اسلامى و فرماندهى معظم کل قوا مقام معظم رهبرى مدظله العالى و در ادامه همه کسانى که در راه شهداى عزیز در سنگرهاى دفاع از امنیت تلاش مى کنند و همه کسانى که نقش آفرین در ایجاد امنیت براى کشور و مردم عزیز هستند از پیشگاه خداوند آرزوى سلامتى توفیق و موفقیت در ایفاى این رسالت بزرگ را دارم.
وى در بخش دیگرى از سخنان خود با اشاره به جایگاه امنیت بیان کرد: براى یک جامعه، امنیت حکم اکسیژن را  دارد، امنیت یکى از بزرگترین نعمت‌هایى است که خداوند متعال براى جامعه عطا مى کند.

دادستان کل کشور ادامه داد: امنیت به معناى فقدان ترس و وحشت و اضطرار از هر نوع تهدیدى که موجب سلب آرامش روحى و روانى افراد و جامعه شود.

منتظرى گفت: علما و دانشمندان علم الاجتماع مساله امنیت و تاثیر آن را عنصر دوم خوشبختى و سعادت مى‌دانند، عنصر اول ایمان انسان به مبدا و سعادت است و عنصر دوم وجود چنین فضایى براى زندگى است.
دادستان کل کشور با بیان اینکه امنیت بستر و زمینه ساز پیشرفت‌ها و انواع ترقى و تکامل در جامعه است گفت: ما هرچه در خصوص امنیت بگوییم کم گفته ایم و می‌خواهم عرض کنم که برادران عزیز این امنیت محصول زحمات خصوصا چند گروه در جامعه و کشور ما است که شماعزیزان یکی از موثرترین مولفه‌های ایجاد امنیت در شهر‌ها و برای شهروندان در کشور هستید.
منتظری ادامه داد: قدر این نعمت را همه شما بدانید، موضوع امنیت موضوعی بسیار مهم است و نیروی انتظامی مسئول ایجاد این امنیت است که بزرگترین نعمت الهی در جامعه به شمار می‌رود. البته این بدان معنا نیست که زحمات و خدمات عزیزانمان را در نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی نادیده بگیریم. عناصر مرتبط باید در کنار همدیگر قرار بگیرند چه نیرو‌های اطلاعاتی، چه امنیتی، انتظامی و قضایی که این چهار نوع محصول زحماتشان و تلاششان بحمداله امروز در عرصه‌های مختلف زندگی مردم بروز و ظهور دارد و خوشبختانه هم ظواهر امر و شرایط کشور و هم آحاد مردم در دنیا ثابت شده است.
وی افزود: با همه دشمنی‌ها و توطئه‌هایی که دشمنان ما برای ایجاد ناامنی در کشور داشته و دارند و به کوری چشم دشمن محصول زحمات شما عزیزانی است که یک کشور امن و آرام و در سایه امنیت مسئولان مرتبط مشغول خدمت هستند، لذا قدر این نعمت الهی را بدانید و از خداوند متعال متواضعانه بخواهید که خداوند در زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران به ما توفیق دهد بتوانیم یک زندگی امن و آرام و بستری برای پیشرفت جامعه در عرصه‌های مختلف فراهم کنیم.
دادستان کل کشور تصریح کرد: من به اعتبار اینکه جایگاهم جایگاهی مدعی العموم است وظیفه خود می‌دانم از سوی ملت عزیز و مردم سراسر کشور از نیروی انتظامی که یکی از عناصر موثر در ایجاد امنیت برای شهروندان عزیز است تقدیر و تشکر کنم و قدر این نعمت و خدمات ارزشمند بدانید.
وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به این مسئولیت خطیر و مهمی که بر عهده شما عزیزان است قطعا به آن وظایف و تکالیف آشنایی دارید و بخش‌های مختلف در درون نیروی انتظامی اعم از حوزه‌های نمایندگی، ولی فقیه و بخش‌های فرهنگی و بخش‌های دیگری که وظیفه نظارت بر مجموعه را دارند، آگاهی دارید.
منتظری خطاب به مسئولان انتظامی اظهار کرد: شما این بیانیه و این منشور گام دوم که مقام معظم رهبری در ۲۲ بهمن امسال ابلاغ فرمودند را با دقت بخوانید و ملاحظه کنید. ان‌شاالله برادران عزیزمان در بخش فرهنگی و خصوصا نمایندگی ولی فقیه در نیروی انتظامی این فراز‌ها را در جزو دروس کلاسشان قرار خواهند داد، چون واقعا این منشور بسیار عمیقی است و مقام معظم رهبری برای تهیه و تنظیم این سند ارزشمند خیلی زحمت کشیدند و مطالعات زیادی کردند و واقعا قابل تدریس است مخصوصا آن بخش‌هایی که مربوط به شما عزیزان است آن‌ها را باید بیشتر قابل تاکید قرار داد.
منتظری در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد: با رسالت و وظیفه‌ای که شما عزیزان عهده دار هستید حتما باید به اصلاح درونی سازمان توجه ویژه‌ای کرد، کسی که می‌خواهد پرچمدار امنیت کشور باشد حتما وظیفه خطیر و سنگینی را عهده دار است و اقتضای کارش در این است که به سلامت درون بیش از پیش توجه کند.
وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه قضایی با رسالت خطیری که عهده دار است درون خود را کاملا صیانت و حراست می‌کند، گفت: این صیانت و حراست و حفاظت از درون خود نیروی انتظامی نیز بسیار مهم است، ما اگر شاهد باشیم کسی که مسئول حفظ امنیت آحاد مردم و امنیت نوامیس مردم و مال مردم است خدایی ناکرده کوچکترین ناامنی از جانب آن‌ها بخواهد متوجه شود به زحمات دیگران آسیب خواهند رساند.
دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود به ارتباط تنگاتنگ قوه قضاییه و نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی بدون همکاری نیروی انتظامی بعنوان ضابط در کار خود موفق نخواهد بود و بخش عمده‌ای از موفقیت دستگاه قضایی در اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم و رسیدگی عادلانه به شکایات بستگی به همکاری و مساعدت نیروی انتظامی به عنوان ضابط دارد.
وی اضافه کرد: به موجب قانون نیروی انتظامی ضابط عام است، ما دو نوع ضابط داریم ضابط عام و ضابط خاص که هر دوی آن تعریف شده است، ضابط عام یکی از ویژگی هایش این است که در همه عرصه‌ها و حوزه‌هایی که مرتبط با دستگاه قضایی است دستگاه قضایی می‌تواند از ضابط عام استفاده کند و ارجاع دهد و اگر اقداماتی که نیروی انتظامی انجام می‌دهد خارج از وظایف محوله و ارجاعاتی که مقام قضایی می‌دهد باشد، هم مسئولیت قانونی و هم مسئولیت شرعی دارد.
دادستان کل کشور در ادامه بیان کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت آمده است که فرماندهان، روسا و همه کسانیکه در نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضایی می‌خواهند کار کنند حتما باید آموزش ببینند و آموزش آن‌ها مورد تایید دستگاه قضایی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر فاقد کارت ضابطیت باشند به صراحت قانون، تحقیقات آن‌ها و اقداماتشان فاقد اعتبار است، تحقیقات ارزش ندارد و نمی‌توان به آن استناد کرد. ما با فرماندهی محترم نیروی انتظامی جلساتی داشتیم و اقداماتی انجام شده و در سراسر کشور توانستیم بخش عمده‌ای از کارت‌هایی را که مربوط به ضابطیت نیروی انتظامی است، صادر کنیم.
منتظری با بیان اینکه خوشبختانه بخش عمده نیروی انتظامی دارای کارت ضابطیت است، اظهار کرد: همه این کارت‌ها در دادستانی کل متمرکز است و امضای دادستان‌ها باید در ذیل آن باشد که جز قیود قانونی است و انتظار داریم فرماندهی نیروی انتظامی و سایر کسانی که دراین خصوص مرتبط هستند همکاری، مساعدت و هماهنگی لازم را داشته باشند.
وی در ادامه اذعان کرد: با مدیریت جدید دستگاه قضایی است تحولاتی را در دستگاه قضایی خواهیم داشت، در دادستانی کل، از مدتی قبل مطالعات خود را برای اینکه بتوانیم این تحول را در حوزه دادسرا‌های سراسر کشور داشته باشیم آغاز کردیم و اقدامات مقدماتی انجام شده و در حال تکمیل شدن است تا به ریاست محترم قوه قضاییه ارائه شود.
دادستان کل کشور ادامه داد: ما در آینده‌ای نزدیک و در چند ماه آینده، تحولاتی را در دادسرا‌ها خواهیم داشت و قطعا این تحولات و تغییرات و اقداماتی که برای بهتر شدن کار‌ها در نظر است در ارتباط با ضابطین خصوصا ضابطین عام و نیروی انتظامی باید در نظر گرفته شود و انتظار این تحول را از طرف ضابطین هم داریم و تعامل و همکاری را افزایش خواهیم داد تا بتوانیم خدمات بهتری را هم در دستگاه قضایی و هم در نیروی انتظامی به مردم عزیز برسانیم.
وی گفت: یکی از نکاتی که دو سال است به طور جدی در دستور کار دادسرا‌های سراسر کشور داشتیم، موضوع دفاع از حقوق عامه و احیای حقوق عامه است که متاسفانه این مهم شاید سال‌های متوالی مغفول مانده بود، البته نمی‌خواهم بگویم که کار اساسی روی آن انجام نشده چرا که کار‌هایی انجام شده، اما سازماندهی شده نبود؛ ما در اجرا می‌دیدیم که مشکلاتی در حوزه حقوق عامه داریم چرا که نه قانونی برای آن است و نه آیین نامه و دستورالعملی وجود داشت و نه تعریف درستی از آن داشتیم و نه مصادیق آن تبیین شده بود و انبوهی از مشکلات و سئوالات را داشتیم لذا شروع به مطالعه کردیم و توانستیم با گذشت چند ماه دستورالعمل نسبتا جامعی را تهیه کنیم.
منتظری با بیان اینکه این اقدام مسبوق به سابقه نیست، اظهار کرد: ما در احیای حقوق عامه و احقاق حقوق مردم حتما باید به صورت جدی ورود پیدا کنیم، دستگاه قضایی بدون حمایت، پشتیبانی و همکاری از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی در این عرصه موفق نخواهد بود چرا که در عمل ما سکان دار این موضوع خواهیم بود و احتیاج به همه دستگاه‌های ذیربط از جمله نیروی انتظامی است.
دادستان کل کشور ادامه داد: انتظار بنده از نیروی انتظامی این است در زمینه احیای حقوق عامه، وظیفه قانونی که بر عهده داریم توسعه دهیم و سازماندهی بهتری کنیم و از نیرو‌های دیگر استفاده کنیم که یکی از مهم‌ترین نیرو‌ها همکاری شما در سراسر کشور است و ما این انتظار را داریم.
منتظری در ادامه بر لزوم دانش افزایی در رابطه با همکاری‌های نیروی انتظامی و قوه قضاییه گفت: ما تاکید کردیم که قاضی با تمام مسئولیتی که دارد حتما باید به سطح دانش قضایی اش افزود شود، ما روز به روز قوانین جدید داریم که خود این آموزش داده می‌شود و باید کاربردی شود که نیاز به تببین و کار دارد، انتظار من از نیروی انتظامی به عنوان بازوی قوه قضاییه این است که در آن حوزه‌هایی که به عنوان ضابط فعالیت می‌کند باید به روز شود.
وی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین جا‌هایی که در احیای حقوق عامه و صیانت از حقوق مردم باید در آن دقت شود و موثر است کلانتری هاست، به کلانتری‌ها باید توجه بیشتری شود. حتما وقتی یک افسر با یک متهم برخورد اخلاقی و سازنده می‌کند اثر آن بسیار ارزشمند است، برخوردتان باید یک برخورد قاطع و با اقتدار، اما توام با اخلاق و قانونمداری باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید