a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2015 موسسه حقوقی و داوری حامیان عدالت راشنو.
تمامی حقوق محفوظ است.

10:00 - 20:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

09135824743-09139984682

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

دپارتمان امور مالی و بازرگانی و وصول مطالبات

خانه > دپارتمان امور مالی و بازرگانی و وصول مطالبات
a

دپارتمان امور مالی و بازرگانی و وصول مطالبات

وکیل چک

بر اساس ماده ۳۱۰ قانون تجارت، چك نوشته ای است كه به موجب آن صادر كننده چك، کل و یا بخشی از وجوهی را كه نزد بانک دارد مسترد یا به دیگری واگذار می نماید.

a
چک-تاریخ-گذشته
a

صادر کننده‌ چک بایستی در تاریخی که در چک ذکر می‌کند به همان اندازه در بانک وجه نقد داشته باشد وگرنه هم از نظر جزایی و هم از نظر مدنی مسئولیت خواهد داشت.البته چک زمانی قابلیت تعقیب کیفری را دارد که بی وعده و به تاریخ روز باشد مثلا اگر چکی برای روز بعد صادر شود چون وعده دار است صرفا جنبه حقوقی دارد .لازم به ذکر است که اصل بر بی وعده بودن چک است بنابر این اثبات وعده دار بودن برعهده صادرکننده آن است.صادر‌کننده در زمان مندرج در چک نباید، تمام یا قسمتی از وجه را از بانک خارج کند به شکلی که در سررسید در حساب وی وجه نباشد یا دستور پرداخت نشدن چک را نباید را صادر کند.صادر کننده، نباید چک را به شکل غیرصحیح تنظیم کند زیرا درصورت عدم‌مطابقت امضاء، قلم خوردگی و مسائلی از این قبیل، بانک از پرداخت پول خودداری می‌کند.چنانچه صادر‌کننده بعد از صدور متوجه شود که چک از طریق کلاهبرداری یا سرقت از دست او رفته یا آن را گم کرده، می‌تواند دستور عدم‌پرداخت وجه را به بانک بدهد و باید به‌صورت کتبی علت دستور عدم‌پرداخت را بیان کند‌.

a

بر طبق قانون چک انواع مختلفی دارد از جمله

چك مسافرتی: چكی است كه توسط بانك صادر و وجه آن توسط هر یك از شعب آن بانك یا توسط نمایندگان و كارگزاران آن پرداخت می گردد .نوعی از این بانک به عنوان ایران چک صادر می شود و مبلغ آن در تمام بانک ها قابل پرداخت می باشد.

چك تضمین شده: دارنده چک در این حالت پس از وصول چک، به جای دریافت وجه از بانک، درخواست صدور چک توسط خود بانک به میزان چک ارائه شده را می نماید. سپس چکی توسط بانک به عهده همان بانک صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می شود.

چك تایید شده: گاهی اوقات دارنده چک قصد دریافت وجه نقد نداشته و می خواهد چک را به شخص دیگری ارائه دهد. جهت ایجاد اطمینان برای شخص ثالث، دارنده با ارائه چک به بانک، از بانک درخواست صدور تاییدیه می نماید بدین معنی که بانک با مهر کردن چک تایید نماید که معادل وجه چک در حساب صادر کننده وجود داشته و بانک آن را از حساب وی برداشت نموده و هرگاه دارنده به بانک مراجعه نماید وجه چک به دارنده پرداخت می شود.با وجود تعریف این نوع چک در قانون صدور چک، این نوع چک در ایران متداول نیست.

چك عادی:چكی است كه صادر کننده جهت برداشت از موجودی حساب خود نزد بانک خاصی صادر می کند. دارنده این چک هیچ تضمینی جهت دریافت وجه چک به جز اعتبار صادر كننده آن ندارد.

a

چک حقوقی و کیفری

غیر از موارد زیر، در سایر موارد، چک کیفری است یعنی صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری و مستوجب مجازات خواهد بود.

  • در صورتی که چک دارای وعده باشد
  • هرگاه چک بابت تضمین انجام تعهد یا تضمین انجام معامله‌ای صادر شده باشد
  • هرگاه چک سفید امضا صادر شده باشد
  • در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده است
  • هرگاه وصول وجه چک منوط به تحقق شرطی شده باشد
  • هرگاه ثابت شود چک بابت معاملات نامشروع یا ربا (بهره) صادر شده است.
  • هرگاه دارنده چک تا ۶ ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند، یا ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت (یعنی برگشتی از بانک) شکایت نکند.