a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2015 موسسه حقوقی و داوری حامیان عدالت راشنو.
تمامی حقوق محفوظ است.

10:00 - 20:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

09135824743-09139984682

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

دپارتمان دعاوی کیفری

خانه > دپارتمان دعاوی کیفری
a

وکیل دعاوی کیفری

برای موفقیت درهر پرونده ای ،ابتدا باید بدانیم که پرونده کیفری باید تشکیل داده شود ویاحسب موضوع،پرونده دردادگاه حقوقی طرح شود.به صورت اختصار لازم است این موضوعات ازهم تفکیک شوند،چراکه درنتیجه پرونده وصرفه جویی دروقت وهزینه موثر است. هررفتاری اعم ازفعل یاترک فعل که درقانون برای آن مجازات تعیین شده باشد،جرم است ،مانند(کلاهبرداری، فروش مال غیر ،خیانت درامانت، سرقت ،قاچاق مواد مخدر،ترک انفاق ، ضرب وجرح همسر، و…) پرونده هایی که براین اساس تشکیل می شود،پرونده کیفری  ونیازمند وکیل کیفری است. اما موضوعات دیگری که در دادگاه حقوقی مطرح می شود، مانند( طلاق توافقی، طلاق غیابی، خلع ید،اثبات مالکیت، الزام به تنظیم سند رسمی، مطالبه وجه سفته یاچک و…) پرونده حقوقی است وباید درفرم مخصوص دادخواست باشد،پرونده حقوقی ،نیازمند وکیل حقوقی می باشد.

104743-b_0_0_0_00_images_vekalat_Criminal
a

ویژگیهای وکیل کیفری

طبق قانون وکالت،کارآموزان وکالت ویاوکلای پایه دو دادگستری، درپذیرش پرونده های کیفری محدودیت هایی دارند وامکان قبول و اعلام وکالت درهمه پرونده های کیفری راندارند. پرونده هایی که مرجع تجدیدنظر ازاحکام صادره، دیوان عالی کشور می باشد ،فقط درصلاحیت وکیل کیفری است که دارای پروانه وکالت پایه یک دادگستری باشد ودرپرونده های حقوقی نیز ،وکیل حقوقی،درصورتی که فاقد پروانه وکالت پایه یک دادگستری باشد، دارای محدودیت هایی ازسوی قانونگذار می باشد.پس درابتدا لازم است به این موضوع توجه فرمایید که جهت انتخاب وکیل کیفری، بررسی این موضوع که وکیل منتخب شما ،صلاحیت ورود به دعوی کیفری مورد نظر شما رادارد یاخیر،ازاولویت ها می باشد.

a

وکیل متخصص درامور کیفری

درحقوق رشته های گوناگونی وجود دارد.یکی ازرشته های حقوقی که پس ازطی دوره کارشناسی دراکثر دانشگاههای جهان تدریس می شود،رشته حقوق جزا وجرم شناسی (criminal law&criminology)می باشد.فارغ التحصیلان این رشته بامبانی جرم، جرم شناسی، مسولیت مجرم وهمچنین سایر مباحث کیفری وجرم شناسی کاملا آشنا شده ومی توانند درصورتی که درحرفه وکالت دادگستری مشغول به کار شوند وکیل متخصص درامور کیفری نامیده شوند. وکیل کیفری ، لازم است مطالعات زیادی در روانشناسی، شناخت شخصیت مجرم وهمچنین سایر رشته های حقوقی داشته باشد تا بتواند درباره جرم بودن ویا نبودن عملی،شرایط انتساب اتهام به مظنون وسایر موارد اظهار نظر نماید.همه این موارد نشان ازجایگاهوکیل کیفری دردعاوی کیفری دارد.دعاوی کیفری به دعاوی گفته می شود که برای عمل ارتکابی مجرم ،درقانون مجازات اسلامی وسایر قوانینی که بعضی از رفتارها راجرم شناخته است،مجازات تعیین کرده باشد.اما نکته قابل ذکر،تسلط وکیل کیفری در تمییز دادن موضوعات ودعاوی کیفری باسایر دعاوی می باشد که طبق مطالب پیش گفته درصورت داشتن دانش وتجربه کافی،می تواند به شما کمک کند.

a

مدارک لازم جهت طرح پرونده کیفری چیست؟

۱- تنظیم شکوائیه

۲- کپی شناشنامه و کارت ملی شاکی

۳- وکالت نامه وکیل در صورت داشتن وکیل

۴- مشخصات مشتکی عنه ( در صورت مشخص بودن )

در دعوای کیفری علاوه بر مجازات متهم طبق قانون مجازات اسلامی در مواردی مجرم محکوم ملزم به جبران خسارات وارده به شاکی می باشد.در دعاوی کیفری با توجه به اهمیت جرایم و تخصصی بودن آن و به دلیل ضمانت اجرای آن که مجازات قانونی می باشد، پس بنابراین بهتر است شاکی و متهم با وکیل کیفری مجرب و با تجربه مشورت و مشاوره حقوقی نموده تا  با اخذ تصمصیم درست و در کوتاهترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسند.وکیل کیفری بر خلاف وکیل حقوقی نمی تواند در کلیه دعوای کیفری قبول وکالت نماید، از جمله دعاوی کیفری ای که قابلیت طرح در دیوان عالی کشور را دارد، این نوع دعاوی را فقط وکلای پایه یک می تواند قبول وکالت نماید.

a

در دعاوی کیفری حداکثر چند نفر وکیل میتوانیم معرفی کنیم؟

در جرایم کیفری به طور معمول می توان حداکثر دو وکیل به دادگاه معرفی کرد و در جرایمی که در صلاحیت دادگاه کیفری یک است از جمله قصاص نفس، اعدام، حبس ابد، قطع عضو، جرایم سیاسی و مطبوعاتی و… می توان حداکثر سه وکیل معرفی نمود و در مرحله تحقیقات مقدماتی حداکثر یک وکیل معرفی نماید.در جرایمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، چنانچه متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله اول یعنی در دادسرا ننماید، بازپرس در این مرحله برای وی وکیل تسخیری انتخاب می نماید.

a

وکیل تخریب اموال

مفهوم تخریب اموال چیست؟

جدا از معنوی لغوی واژه تخریب که بر خراب کردن و غیر قابل استفاده کردن چیزی دلالت می کند، در حقوق، آسیب رساندن عمدی به مال دیگران را با عنوان تخریب اموال یاد می کنند. اهمیت تخریب اموال در قانون و حقوق جمهوری اسلامی ایران، به شرع اسلام و “قاعده لاضرر و لا ضرار فی الاسلام” باز میگردد.اموال می تواند به صورت منقول یا غیر منقول در مالکیت شخص یا دولت باشد. بنابراین تخریب اموال می تواند در دو بعد خصوصی و دولتی مطرح شود.جرم تخریب اموال عمومی از سه منظر مورد بررسی قرار می گیرد که ارکان جرم تخریب عبارتند از:

a

رکن مادی جرم تخریب اموال

تخریب مال، می تواند به صورت غیر مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد. این تخریب، ممکن است منجر به نابودی کلی مال شده یا به صورت جزئی به آن خسارت وارد کند. در هر حال، مجازات تخریب منجر به قتل، جراحت یا نقص عضو انسان در قانون مجازات اسلامی، قصاص و پرداخت دیه می باشد.در اینجا نوع وسیله تخریب مهم نیست بلکه نتیجه آن مهم است. هر چند نوع وسیله می تواند در تشدید مجازات اثرگذار باشد. به طور مثال، تخریب توسط مواد آتش زا و منفجره، مجازاتی برابر با ۲ تا ۵ سال حبس را در پی دارد.

a

رکن قانونی تخریب اموال

فصل ۲۵ ام قانون مجازات اسلامی، به تفصیل در مواد ۶۷۵ الی ۶۸۹، جرم تخریب را با عنوان احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات، ذکر نموده است.

a

مجازات جرم تخریب اموال

در نص صریح ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی عنوان شده است که در صورتی که فردی به عمد اموال منقول و غیر منقول شخصی دیگر را تضییع یا تخریب نموده و از حیز انتفاع خارج کند، مجازاتی برابر با ۶ ماه الی ۳ حبس را باید متحمل شود.به طور کلی مجازات تخریب اموال دولتی را به سه صورت مورد بررسی قرار می دهند.

  • مجازات جرم تخریب دیوار و اموال تاریخی، فرهنگی و مذهبی: بنا بر قانون مجازات اسلامی، مجازات آسیب رساندن به اموال در این صورت، از ۱ الی ۱۰ سال حبس است.
  • مجازات جرم تخریب تأسیسات دولتی به عمد: تخریب زیرساخت های شبکه های ارتباطی، حامل های نیرو و انرژی، علائم راهنمایی و رانندگی و … که توسط بخشی دولتی یا خصوصی به منظور استفاده عموم ایجاد شده است، اگر به قصد اخلال درامنیت ملی نباشد، مجازاتی برابر با ۱۰-۳ سال و اگر به قصد بر هم زدن انضباط اجتماعی و عناد با حکومت جمهوری اسلامی باشد، مجازات مفسد فی الارض را در پی خواهد داشت.
  • مجازات جرم تخریب و از بین بردن مکتوبات و اسناد دولتی: در صورتی که تخریب در زمینه اسناد دولتی باشد مجازات ۱۰-۲ سال و در صورتی که مربوط به سایر مکتوبات باشد، مجازات ۶ ماه ت ۲ سال را در پی خواهد داشت.

به علاوه در زمینه اموال خصوصی، بسته به نوع مال، میزان مجازات فرق می کند.

a

رکن معنوی جرم تخریب اموال

سوء قصد به اموال و اقدام به تخریب آنها، از موارد رکن معنوی جرم تخریب اموال می شود. با تحقق این رکن، دادگاه باید نسبت به اثبات جرم تخریب اقدام نماید. در صورتی که تخریب به منظور بر هم زدن نظم و امنیت ملی صورت گرفته باشد، علاوه بر سوء قصد خاص، سوء قصد عام نیز باید اثبات شود.

a

وکیل جرم تجاوز جنسی

تجاوز جنسی یا تجاوز به عنف، به معنی انجام فعل مقاربه جنسی بدون رضایت فرد با وی است. جرم تجاوز به عنف، علاوه بر آثار فیزیکی و جسمی، متحمل آثار روحی و روانی گاه جبران ناپذیری است. چنانکه در مواردی این تجاوز جنسی به همراه تهدید به قتل یا ارکاب به قتل انجام می شود. از همین رو تجاوز به عنف را در ردیف جرائم جنایی تعریف می کنند و تقریباً در اغلب کشورها با مجازات های شدیدی همراه است. هرچند نمی توان زنان و کودکان را به عنوان تنها قربانیان جرم تجاوز به عنف عنوان کرد، اما این گروه بیشتر از هر قشر دیگری در معرض خطر تجاوز هستند. سطح فرهنگی و شرایط روحی، از عوامل تأثیرگذار در ارتکاب به این عمل شنیع هستند.

a

مجازات تجاوز به عنف

ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی، حد عمل زنا و تجاوز جنسی را اعدام اعلام نموده و هیچ تمایزی بین افراد پیر و جوان و … برای مجازات این جرم قائل نشده است. بنابراین می توان گفت در صورتی جرم تجاوز به عنف اثبات شود، سنگین ترین مجازات ها برای این جرم در نظر گرفته شده است. البته طبق همین قانون، به دلیل اینکه سنین ۱۵ الی ۱۸ سال، سنین بحرانی شناخته می شود، محکومین جرائم جنسی زیر ۱۸ سال که هنوز از لحاظ عقلی به تکامل نرسیده اند، مبرا از حکم قصاص هستند.دعاوی تجاوز جنسی، در دادگاه های کیفری اقامه می شود. از آنجایی که به منزله مباحث حیثیتی و مجازات سنگین جرائم جنسی، اثبات این گونه جرائم بسیار مشکل است، وجود یک وکیل برای تجاوز جنسی در پرونده های کیفری از این دست الزامی است. وکیل تجاوز جنسی علاوه بر مسائل حقوقی باید آشنایی کامل با مسائل روانشانسی داشته باشد. زیرا یکی از مهمترین علل بروز جرائم تجاوز به عنف و زنا و …، وجود مشکلات روحی و روانی در فرد مرتکب به جرم است.

a

مفهوم عنف و اکراه

عنف در لغت به معنای غلبه و زور است و در اصطلاحات مربوط به جرم و جزا، قهر و کراهت از آن برداشت می شود. در نتیجه تعیین مجازات زنا به عنف و زنا در اثر خواب یا بیهوشی فرد قربانی، تفاوت دارد. همچنین در قانون، اکراه و عنف نیز دارای تعاریف جداگانه ای هستند. در اکراه، زن به سبب تهدید، سلب اختیار شده و بدون نشان دادن هیچ گونه مقاومت، تن به رابطه جنسی داده و مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد. اما در عنف، زن با رضایت تن به زنا می دهد.در مورد مجازات تجاوز جنسی در صورت خواب و بیهوشی زن، نظرات مختلفی وجود دارد. جمیع نظرات بر این اصل است که چنانچه عنف در خواب، با اکراه زن و عدم رضایت وی همراه بوده باشد، یعنی مرد به سبب برقراری رابطه جنسی با زن، وی را بیهوش نموده باشد، جرم انجام گرفته تجاوز جنسی محسوب شده و مشمول حد قتل است، در غیر اینصورت مجازات اعدام نباید برای عنف در خواب صادر شود.

a

اثبات جرم تجاوز جنسی

یکی از روش های اثبات جرم در نظام های حقوقی مبتنی بر اسلام، استناد به شهادت دو نفر شاهد عادل است. در زمینه جرائم جنسی، روش های دیگری در دین مبین اسلام برگزیده شده است. در زمینه جرائمی مانند تجاوز جنسی، باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات انجام گرفته مغایر اصول اخلاقی و عفت عمومی جامعه نباشد.به استناد توصیه های صریح قرآن مجید، وجود چهار شاهد عادل برای اثبات مجارم زنا و تجاوز به عنف لازم است. این شهادت باید فقط در حضور محاکم قضایی باشد. قانون مجازات اسلامی در ماده ۱۲۰ خود، اعتراف فرد مورد تجاوز قرار گرفته به همراه شواهد موجود را دلیل محکمی برای رأی قاضی به اثبات تحقق جرم تجاوز عنوان نموده است.

a

وکیل ضرب و جرح 

قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۱۴ خود صراحتاً عنوان داشته است که اگر کسی اقدام به ضرب و جرح عمدی فرد دیگری نماید که این ضرب و جرح منجر به نقص عضو، شکستگی یا از کار افتادگی احدی از اعضای بدن فرد مضروب، چه به صورت مقطعی و چه به صورت دائمی، شود، وی متهم به جرم ضرب و جرح عمدی می باشد. مجازات ضرب و جرح در قوانین اسلامی در صورت امکان قصاص است. اگر قصاص ممکن نباشد و ضرب و جرح وی سبب برهم زدن نظم و امنیت جامعه و ایجاد بیم و حراص در جامعه شده باشد، به دو الی ۵ سال حبس محکوم و در صورت درخواست شاکی ملزم به پرداخت دیه نیز خواهد شد.

a

دفاع مشروع چیست؟

در مواردی ممکن است ضرب و جرح در دفاع از جان، مال و ناموس فرد یا شخص ثالثی انجام پذیرد. این ضرب و جرح در صورتی می تواند به عنوان دفاع مشروع مطرح شود که شرایط زیر را داشته باشد:

  • عمل مدافعانه وی متناسب با خطر تهدید کننده بوده باشد و فراتر از حد لازم نباشد؛
  • دسترسی به هیچ یک از نیروهای انتظامی بدون اتلاف وقت امکان پذیر نبوده باشد یا حضور مأمورین به تشدید خطر دامن بزند.
  • شخص ثالثی که فرد در دفاع از او مرتکب به ضرب و شتم شده، خود قدرت دفاع نداشته باشد.

a

در حقوق کیفری ضرب و شتم چه جرمی دارد؟

امنیت و انسجام جامعه، در صورتی حفظ می شود که افراد در تعامل با یکدیگر باشند. مسلماً تقابل و عناد، بر خلاف مسیر انضباط جامعه است. از همین رو قانون، اخلال در نظم و امنیت جامعه را جرم دانسته و برای متهمین، مجازات هایی را بر حسب نوع و شدت و شرایط وقوع جرم در نظر گرفته است.منازعه یا ضرب و شتم جزو رفتارهای تهدید کننده امنیت اجتماعی به حساب می آید. بنابراین در قانون برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته شده است. هرچند همواره قوانین کیفری، نسبت به جرم ضرب و شتم رویکرد ثابتی نداشته است، اما پس از تغییرات متعدد، نهایتاً در سال ۵۷ این رفتار جرم محسوب شده است. تحقق منازعه، منوط به رخداد درگیری و اضراب بین طرفین است و از این رو، جرمی وابسته است.

a

جرم ضرب و جرح عمدی

ممکن است تصور شود جرم ضرب و جرح عمدی تنها به قصد و نیت متهم مربوط است. اما باید بدانیم هرگاه شخصی چه به قصد و چه سهواً به فردی ضربه ای وارد کند که منجر به قطع عضو یا جراحت وی شود، نتیجه عمل، اقدام عمدی جرم ضرب و جرح محسوب می شود.آنچه مجازات مجرمان ضرب و جرح را به عنوان یک جرم کیفری متمایز می کند، جنبه عمومی جرم است.فرد متهم به ضرب و جرح علاوه بر آسیبی که به فرد مضروب وارد می آورد، می تواند باعث ایجاد ناامنی در جامعه و ایجاد فضای رعب و وحشت در بین مردم شود. از همین رو حتی با رضایت شاکی خصوصی، جنبه عمومی مجازات همچنان اجرا می شود. در فصل دوم قانون مجازات اسلامی، امکان تخفیف یا تبدیل مجازات نیز برای متهم عنوان شده است.